L’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) ha de vetllar pel compliment del Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) que presten diferents empreses a la ciutat.

Aquesta és la principal conclusió d’una de les últimes resolucions de la Sindicatura davant de la queixa d’un ciutadà amb discapacitat que va estar setmanes sense rebre aquesta assistència per una manca de control. Una situació que repercuteix en l’autonomia personal i en la qualitat de vida de d’una persona que, com a beneficiària del SAD, està força condicionada.

Un ciutadà desatès

El cas concret denunciat davant la Sindicatura és el d’un home amb discapacitat reconeguda del 70% i mobilitat reduïda que va estar setmanes sense rebre el servei d’assistència domiciliària del que era beneficiari des de feia anys, amb incidències al llarg del temps.

Davant d’una manca d’entesa i confiança en la treballadora familiar que tenia assignada, va trucar a l’empresa prestadora del servei per demanar un canvi de professional i aquesta va deixar d’assistir al domicili. Entre silencis i una manca de control suficient, la seva queixa va quedar desatesa i ningú es va adonar que la treballadora familiar no cobria el servei fins que va passar més d’un mes.

Finalment, li van demanar disculpes, oferint recuperar les hores no prestades, es va reprendre el servei i se li va obrir un procés d’anàlisis i possible sanció a la treballadora, ja que el servei seguia assignat a ella malgrat la queixa de l’usuari.

La responsabilitat pública del servei

Els fets provats demostren l’existència de fallades importants en el control del servei i la seva coordinació. Problemes atribuïbles a l’empresa prestadora del servei en primera instància, però també a l’IMSS, com a responsable últim de la prestació del SAD, que ha de garantir la prestació del servei d’atenció domiciliària i la seva qualitat.

Davant d’aquesta situació, la Sindicatura de Greuges adverteix a l’IMSS de la seva responsabilitat pública per garantir un servei d’atenció de qualitat sempre que sigui necessari.