La Sindicatura de Greuges de Barcelona ha visitat el Servei d’Atenció a la Víctima (SAV) de la Guàrdia Urbana ubicat a La Rambla, 43, en el marc d’una acció conjunta amb els cònsols internacionals amb destinació a Barcelona. Aquesta visita s’ha dut a terme gràcies a la intermediació de la Direcció de Relacions Internacionals de l’Ajuntament de Barcelona.

També de la mà de la Guàrdia Urbana, el 14 d’abril de 2023 la Sindicatura de Greuges de Barcelona ja va visitar l’altre Servei d’Atenció a la Víctima de la ciutat, emplaçat a Nou Barris (c/ Marie Curie, 20).

Donant compliment al nou protocol del novembre del 2022 entre l’Ajuntament i el Departament d’Interior de la Generalitat per ampliar la coordinació entre els cossos policials i millorar l’atenció a dones que pateixen violències masclistes en l’àmbit de la parella, la Guàrdia Urbana ha creat aquests dos Serveis d’Atenció a la Víctima al llarg de l’any 2023.

Què és el SAV?

El SAV està pensat i dissenyat per a les víctimes, on la prioritat és la seva atenció coordinant els serveis assistencials i policials. Les dependències estan dissenyades amb una mirada criminològica, dotades d’espais amables amb zones per a l’estada de nens i boxes d’atenció adequats, que ajudaran a reduir l’estrès i l’angoixa emocional, facilitant d’aquesta manera el confort de la víctima.

Els actuals dos SAV de la Guàrdia Urbana neixen amb la voluntat de ser un punt d’atenció integral a dones víctimes de violència gènere i als seus fills i filles que es dirigeixen a dependències policials a efectuar la denúncia o qualsevol intervenció de les patrulles de la policia local de Barcelona.

La Sindicatura celebra el nou protocol Mossos – Guàrdia Urbana, que ja recomanava l’any 2022

En l’informe Guàrdia Urbana i drets humans de proximitat: anàlisi d’equipaments policials de la ciutat, la Sindicatura de Greuges de Barcelona lamentava que el cos policial municipal no tingués competències per recollir denúncies en matèria de violència masclista, alhora que valorava de manera molt positiva les accions de prevenció, sensibilització i acompanyament a les víctimes.

En aquesta línia, en l’informe presentat l’octubre del 2022, la Sindicatura ja va recomanar la necessitat d’un acord de col·laboració entre la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona, en el qual s’atorguessin competències a la Guàrdia Urbana per recollir denúncies en casos de violència masclista, ja que en molts casos el fet de redirigir les dones víctimes a altres centres policials pot generar processos de revictimització.

El nou protocol, signat el novembre de 2022 entre l’Ajuntament i el Departament d’Interior de la Generalitat, permet, per primera vegada, que la Guàrdia Urbana tramiti directament denúncies relacionades amb aquest tipus de casos, alhora que unifica el protocol d’atenció en primera instància de les possibles víctimes que compareixen en una comissaria policial.

La prevenció i la proximitat, elements clau en la lluita contra les violències masclistes

En els darrers anys s’han posat en marxa diverses accions per millorar la protecció i l’atenció a les dones que viuen situacions de violències masclistes, com la Guia d’indicadors d’alerta, per detectar i actuar davant un possible cas, o la creació d’un agent referent en violències masclistes a cada districte, que es coordina i intercanvia informació amb el Grup d’Atenció a la Víctima dels Mossos.

La Sindicatura de Greuges de Barcelona valora la tasca de prevenció duta a terme, que defuig de les mirades i actuacions únicament reactives. També el treball de proximitat, que permet detectar moltes situacions en què es poden reconèixer indicadors d’aquestes violències, i per les quals cal dissenyar una resposta transversal acurada.