El síndic de greuges de Barcelona, David Bondia, i membres del seu equip, han visitat el barri mariner de la Barceloneta a finals de juliol per copsar les principals demandes de la zona.

Aquesta visita de la Sindicatura està emmarcada en el projecte A peu de carrer, iniciativa implementada des d’aquest any 2022. Aquest programa té els objectius d’acostar la institució al veïnat dels 73 barris de la ciutat i fer una Sindicatura itinerant, que s’apropi a la ciutadania, al teixit associatiu i al teixit empresarial, ja que és la manera de conèixer i intervenir en les problemàtiques dels veïns i veïnes de la ciutat.

La jornada ha començat amb una passejada pel barri amb les representants veïnals de l’AVV Barceloneta: Carme Piera (presidenta), Manel Martínez (vicepresident) i Carme Tomàs (vocal). En primer terme, han mostrat una sèrie d’edificis en mal estat de conservació i sense ús: l’edifici de l’antiga Clínica Barceloneta; l’antiga escola del carrer Rector Bruguera; l’edificació de l’Escola Sant Joan Baptista, i l’antiga Cooperativa del Segle XX del carrer Ginebra. En aquest últim, recentment s’ha començat a treballar.

Des de l’AVV Barceloneta també reclamen dues accions municipals des de fa anys: l’ampliació del bus de barri número 120 amb l’objectiu que arribi fins a l’ambulatori actual (prevista des de l’any 2012), i la construcció del nou ambulatori, en què denuncien que el Districte no el prioritza i avança l’execució d’altres projectes abans que aquest.

Per últim, les representants veïnals han traslladat un llistat de temes que preocupen als habitants del barri: l’estat dels paviments de carrers, places i parcs; la brutícia originada pels comportaments incívics; l’absència de lavabos públics; la contaminació acústica causada pels botellots; el repunt actual dels habitatges d’ús turístic; la gestió del turisme en l’espai públic; la pèrdua del comerç local al barri, i la manca d’habitatges socials per a les persones veïnes de la Barceloneta.

L’A peu de carrer va concloure amb una trobada amb la Confraria de Pescadors al Moll del Rellotge. Els representants d’aquest sector reivindiquen més implicació del consistori en la visibilització de la pesca i de la marca del peix de Barcelona, així com la intervenció municipal en la gestió dels residus que hi ha al mig del mar, i que actualment se’n fan càrrec les mateixes embarcacions de pesca.

La Sindicatura de Greuges de Barcelona analitzarà totes aquestes demandes de millora i emetrà un informe de barri al Districte de Ciutat Vella, amb l’objectiu de saber quina és l’actual estratègia d’actuació en aquests àmbits i poder trobar solucions i respostes als reclams veïnals de la Barceloneta.