La defensoria va endegar una actuació d’ofici sobre la posició del consistori envers la col·laboració amb empreses de begudes alcohòliques, sobretot pel que fa als anuncis a l’espai públic.
Des de fa anys, els plans municipals sobre addiccions proposen anar més enllà del compliment estricte de la llei, que permet excepcions a la publicitat exterior i als acords de patrocini.
En altres casos, com el del tabac, s’ha demostrat que aquest tipus de mesures en disminueixen el consum.
La Sindicatura va observar campanyes publicitàries de begudes alcohòliques en autobusos de Transports Metropolitans (TMB) i en parades de tramvia, o en bastides d’edificis. Arran d’això, va encetar una actuació d’ofici, de la qual deriva aquesta resolució.
Des del 2009, els successius plans d’acció sobre drogues i addiccions que elabora l’Ajuntament plantegen la limitació o eliminació d’aquestes actuacions publicitàries. El de 2017-2020 fins i tot proposava que s’explicités a través d’un decret d’alcaldia. La Generalitat també compta amb un pla que recull la idea d’aprovar una llei que restringeixi la promoció de productes alcohòlics. Per la seva banda, el govern espanyol ja ha aprovat un projecte de llei en aquest mateix sentit, que properament es votarà al Congrés dels Diputats.
El consistori, doncs, hauria d’aplicar les recomanacions dels seus propis plans d’acció, i avançar-se a la futura regulació de la Generalitat, però, ara com ara, s’ha limitat a actuar segons els criteris legals establerts, sense cap cap més limitació.
La normativa vigent sobre aquest àmbit estableix prohibicions generals: entre d’altres, no es pot dirigir específicament a menors; no es pot associar a la millora del rendiment físic o a l’èxit social, professional, etc.; ni es pot fomentar el consum immoderat o oferir una imatge negativa de la sobrietat.
Ara bé, pel que fa als mitjans publicitaris, les restriccions són molt desiguals. A la televisió i a la ràdio són molt estrictes, mentre que a l’exterior (en tanques, plafons, al transport públic…) són molt permissives. Per exemple, només estan permesos els anuncis audiovisuals de begudes de menys de 20 graus entre les 20.30 i les 5.00 hores, però a mitjans de transport públic, carrers o parcs no existeix, és clar, aquesta restricció horària. Per a les de més de 23 graus sí que està prohibida la publicitat a l’exterior.
L’aplicació municipal de la normativa i el precedent del tabac
A l’Ajuntament, la Direcció de Comunicació en determinats casos admet l’aparició de logotips de begudes alcohòliques, si tenen menys de 20 graus, com ara els patrocinis dels programes de l’Institut de Cultura o de Barcelona Esports. També consten campanyes de begudes, en aquest cas de menys de 23 graus, de TMB (tant al bus com al metro) i de l’Institut Municipal de Paisatge Urbà i la Qualitat de Vida.
Aquesta Sindicatura, però, també valora el treball municipal per abordar la problemàtica del consum d’alcohol per part de menors en projectes concrets, com ara les recomanacions per a festes majors, i el Pla per una nit cívica i segura. En el marc del Pla Endreça, s’ha impulsat també una cartelleria d’advertència contra el botellot, la venda d’alcohol a menors i el consum a la via pública. Pel que fa a districtes, cal destacar les mesures de govern de prevenció del consum a les Corts i a Sarrià – Sant Gervasi.
En el conjunt de la població, l’alcohol continua sent la substància psicoactiva més consumida a Barcelona i la causa principal d’inicis de tractament, segons el darrer pla municipal contra les addiccions. Pel que fa específicament als i les adolescents, l’edat mitjana per començar a prendre l’alcohol és de 13 anys i mig.
A l’hora d’implementar estratègies per fer front a l’alcoholisme, hi ha dades sòlides i sostingudes en el temps de com s’han reduït altres addiccions, com és el cas del tabac. Un dels factors cabdals va ser el que es coneix com a “prevenció ambiental”: mesures per canviar l’entorn físic, social, cultural i econòmic en què vivim les persones d’una manera que faciliti el canvi de conductes.
Les conclusions de la Sindicatura
L’actuació municipal en aquest cas, si bé ajustada a dret, no és eficaç per garantir el dret a la salut de la ciutadania en general i de les persones menors en especial. Per tot el que s’ha exposat en aquesta resolució, la Sindicatura fa les següents recomanacions:
- Cap dels òrgans de l’Ajuntament no hauria de fer publicitat de marques de begudes alcohòliques en els suports municipals publicitaris i/o promocionals que gestionen, que inclou la xarxa de transports públics, els convenis de col·laboració i d’autorització paisatgística, les accions promocionals derivades dels acords de patrocini i les col·laboracions amb esdeveniments.
- Caldria impulsar l’aprovació d’una normativa que vinculi tots els serveis i ens municipals i consorciats i que prohibeixi les accions de publicitat i/o promoció de marques de begudes alcohòliques en qualsevol dels suports municipals.