Les incidències afecten deu drets humans de proximitat, entre els quals al treball, a la salut, a la informació, a la seguretat i a una bona administració. Una de les vulneracions d’aquest darrer es reflecteix en les dificultats per obtenir un justificant en cas de retard.

El major nombre de persones afectades són sobretot a les línies R4, R2 Sud i R1, amb un percentatge superior al 20% en cadascuna.  

Els serveis municipals que més se’n ressenten són de proximitat: l’Institut Municipal de Serveis Socials i els que presten els districtes.

La defensoria de la ciutat presenta l’anàlisi de les dades recopilades a través d’un formulari que es va enviar a la plantilla de l’Ajuntament i dels ens que en depenen a finals de març d’enguany. Les 380 respostes rebudes acrediten les greus afectacions que suposen els talls, suspensions, retards i avaries d’aquesta modalitat de transport, sobretot a les entrades i sortides de la ciutat, o en els trajectes dins d’aquesta. És la primera vegada que la Sindicatura analitza aquesta problemàtica. Si ho voleu, podeu ampliar la informació en aquest dossier.

Drets humans de proximitat més afectats

La vulneració de drets humans de proximitat és múltiple, ja que se n’han vist afectats fins a deu. Dos d’aquests drets són transversals i no se n’han comptabilitzat els resultats. El primer d’aquests és, és clar, a la mobilitat. A l’informe anual 2024, de fet, ja es detectava que una de les principals problemàtiques vinculades aquest dret era que la xarxa de transport públic no és prou eficient perquè més persones reemplacin el vehicle privat, i es recomanava la promoció de polítiques de mobilitat sostenibles. El segon dret transversal és al medi ambient, ja que es vincula amb afavorir els desplaçaments en mitjans poc contaminants.

Pel que fa a la resta drets, que sí que s’han comptabilitzat, els resultats són els següents:

  • Dret al treball: Afecta el 82,6% de persones que han respost. Moltes d’aquestes remarquen, entre altres problemàtiques, les dificultats de conciliació.
  • Dret a la salut: 72,9%. Diverses persones en reportaven afectacions vinculades directament a les incidències de Rodalies.
  • Dret a la informació: 68,4%. Diverses persones usuàries asseguren que no en van rebre sobre les incidències de manera adequada en algunes ocasions.
  • Dret a una bon administració: 58,4%. Aquí s’hi inclouen les dificultats per obtenir un justificant en cas d’endarreriment o cancel·lació. En aquest sentit, és significatiu que més de dos terços (67,3%) de les persones que van contestar van patir aquesta dificultat.
  • Dret a la seguretat ciutadana: 44,7%. Algunes de les respostes esmenten haver presenciat agressions físiques.

En percentatges més baixos hi ha el dret a l’educació i al lleure (30%), els drets culturals (15,3%) i el dret a l’esport (15,3%).

Línies amb més persones afectades

Una altra de les preguntes del formulari era referida a les línies en què tenien lloc aquestes afectacions. Els percentatges de persones que van patir incidències són:

  • R4, entre Sant Vicenç de Calders i Manresa: 25%
  • R2 Sud, entre Barcelona Estació de França i Vilanova i la Geltrú: 21,8%
  • R1, entre Molins de Rei i Maçanet – Massanes: 21,1%
  • R2, entre Castelldefels i Granollers Centre: 17,3%
  • R2 Nord, entre Aeroport i Maçanet – Massanes: 13,7%

 Les línies R7, R13, R14, R15, R16, R17 i RG1 tenen percentatges inferiors al 10%.

Incidència en els serveis públics municipals

També hi va haver diferències rellevants pel que fa a la incidència en l’execució dels serveis públics municipals, que és un dels principals objectius d’aquesta iniciativa. El nombre principal de persones que van patir incidències treballen a l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS): un 13,9% del total. A continuació hi ha els districtes, amb un 12,3%, la majoria a l’Eixample i a Ciutat Vella. Les persones que treballen a l’IMSS i a districtes representen més d’una quarta part de les persones treballadores que van contestar.

Una problemàtica en què l’Ajuntament s’ha d’implicar més

Les dades recollides i analitzades, el nombre i la diversitat de drets humans de proximitat (fins a deu) i dels serveis municipals afectats per les incidències de Rodalies confirmen l’abast i la gravetat de la problemàtica.

Pel que fa a la ciutadania en general, això es tradueix en un doble greuge: el que prové directament de les mateixes afectacions, com es reflecteix en els drets ja descrits; però, a més, el que incideix en els serveis que reben de l’Ajuntament i dels ens que en depenen. Les incidències es concentren en cinc línies pel que fa al volum de personal municipal afectat, el qual treballa, sobretot, en serveis de proximitat. Això implica que la ciutadania es veu especialment perjudicada en àmbits tan sensibles com el dels serveis socials i en els que presten els districtes.

El síndic de greuges de Barcelona, David Bondia, assegura que “com a defensoria de drets humans de proximitat, no ens podem quedem al marge en un cas com aquest, en què es dificulta gaudir d’una vida digna de ser viscuda. Ja hem traslladat aquestes conclusions tan preocupants al govern municipal, per tal que les administracions competents ho abordin amb celeritat. L’Ajuntament, si bé no hi té una competència directa, s’hi ha d’implicar més, ja que afecta les persones treballadores i la resta de la ciutadania que viu a Barcelona o que hi transita, i la qualitat dels serveis que presta”.