El Consorci no té informació sistematitzada del percentatge de centres que han aprovat els plans, si aquests compleixen el contingut mínim establert, el seguiment i avaluació que se n’està fent o les mesures previstes en cas d’incompliment.
Les escoles han de ser espais segurs, ja que el dret a una educació integral inclou la protecció contra tota agressió física, emocional o moral de l’alumnat, i el respecte a la seva intimitat i dignitat personal. Les normes d’organització i funcionament de cada centre han d’incorporar mesures per promoure la convivència i els mecanismes i per prevenir i resoldre conflictes, sobretot el de la mediació. Per això, des del juny de 2021 cada centre ha de tenir un projecte de convivència.
Per tal de conèixer-ne l’estat d’implantació, aquesta Sindicatura va decidir iniciar una actuació d’ofici, i va sol·licitar-ne informació al Consorci d’Educació de Barcelona (CEB).
Què són els projectes de convivència, i per què són cabdals?
Aquests plans formen part dels projectes educatius de centre i han de reflectir les accions que l’escola desenvolupa per capacitar els alumnes i la resta de la comunitat educativa per a la gestió positiva dels conflictes. També s’hi inclouen les mesures i actuacions d’intervenció educativa en casos de conductes que perjudiquin greument la convivència. S’hi ha de recollir un contingut mínim:
- El context del centre d’acollida en el projecte educatiu, amb els trets de l’escola i del seu entorn en relació amb els factors que poden incidir en la convivència.
- Una diagnosi de la situació de la convivència en el centre educatiu.
- La formulació dels objectius específics i dels indicadors d’avaluació d’aquests.
- Les mesures (temporitzades) i els protocols de prevenció, detecció i intervenció. Els centres poden adaptar els protocols segons la seva realitat.
Disposar d’un projecte de convivència és essencial per millorar el clima escolar, i en conseqüència, s’afavoreix l’aprenentatge, es creen unes relacions interpersonals sanes, es generen entorns més segurs i s’ajuda a prevenir les violències.
Obtenir la informació sol·licitada és inassolible, segons el CEB
La Sindicatura, dins de la seva missió de defensar els drets fonamentals i les llibertats públiques, i la seva facultat d’iniciar actuacions d’ofici i supervisar l’Administració municipal, va sol·licitar al CEB les dades següents:
- Projecte de convivència: percentatge d’escoles que l’han implantat; quants compleixen amb el contingut mínim; mesures dels centres per fer-ne el seguiment i l’avaluació; actuacions previstes pel consorci en cas d’incompliment.
- Comissions de convivència: nombre de centres que l’han constituït i n’han aprovat les normes de funcionament; l’organització i el funcionament (membres, procés d’elecció); actuacions previstes pel consorci en cas d’incompliment.
La resposta del CEB va ser que no disposen d’aquesta informació de manera sistematitzada. Obtenir-la implicaria una càrrega de treball inassolible, ja que les dades procedeixen de fonts diverses. L’ens recordarà als centres, a través del comunicat diari a les direccions, la normativa vigent i l’obligació de disposar d’un pla de convivència.
La Sindicatura de Greuges reconeix que, durant els últims anys, des del consorci s’han portat a terme mesures per a la millora de la convivència i per a la incorporació de l’enfocament restauratiu en els centres, així com programes per millorar-hi la igualtat, la diversitat, la comunicació entre l’escola i les famílies i la mediació. També faciliten a la comunitat educativa eines, manuals i protocols diversos sobre aquest tema.
Tot i això, cal recordar l’obligació de les administracions educatives, sobretot dels seus serveis d’inspecció, de vetllar pel respecte i el compliment de les normes reguladores del sistema educatiu i per l’aplicació dels principis i valors que s’hi recullen, i de comprovar que es disposa de la documentació obligatòria (com ara d’un projecte de convivència adient). L’Administració també ha de garantir que tots els centres disposin de les condicions que possibilitin un entorn de relació interpersonal basat en la igualtat, el respecte mutu, la salut i la convivència pacífica.
Les conclusions de la Sindicatura
Tenint en compte aquestes obligacions, l’actuació del CEB no ha estat eficaç ni ajustada a dret. En l’actuació d’ofici concloem que cal:
- Recordar al consorci que ha de ser diligent per garantir que totes les escoles disposin de totes les eines, la documentació i els protocols adequats per afavorir una bona convivència, i d’assegurar-se que els posen en pràctica.
- Recomanar-li que intensifiqui i impulsi les actuacions de difusió i formació de tota la comunitat educativa que afavoreixin la convivència i erradiquin les violències.