Quan es pot presentar una queixa?
Pots presentar una queixa si:
- Consideres que l’Ajuntament de Barcelona i/o els ens que en depenen (pots consultar aquí quins són) han vulnerat els teus drets fonamentals, és a dir, si la queixa té a veure amb els serveis municipals. Si correspon a altres administracions, s’ha de tramitar a través dels canals corresponents*.
- Prèviament has reclamat a l’òrgan o al servei implicat i no n’has obtingut resposta o solució, o si consideres que aquesta no té prou motivació. També en casos d’error o arbitrarietat en l’aplicació de les normes legals.
Les dades que presenta una persona a la Sindicatura sempre són confidencials, llevat dels casos en què hi ha una renúncia expressa per part de qui reclama.
*Si afecta l’Administració autonòmica: Sindicatura de Greuges de Catalunya. Si afecta l’Administració General de l’Estat: Defensor del Poble.
El procediment d’una queixa
La Sindicatura actua per sol·licitud de qualsevol persona física o jurídica que presenti una queixa. També pot fer-ho d’ofici, quan consideri que cal emprendre alguna investigació en defensa dels drets de la ciutadania.
Queixa ciutadana
Admeses a tràmit
Arran d’una queixa, l’assessoria de la Sindicatura inicia una investigació i supervisió de l’activitat municipal. i rep documentació de l’òrgan competent. Si convé, pot iniciar un procediment de resolució alternativa de conflictes entre la ciutadania i l’administració municipal. Posteriorment, la Sindicatura emet una resolució i formula recomanacions a l’Ajuntament. Finalment, la defensoria du a terme un seguiment de la implementació de les recomanacions emeses. En aquesta fase, pot posar en marxa mecanismes de resolució altenativa de conflictes perquè es doni una resposta municipal al problema.
Assessorament tècnic i jurídic
Quan el ciutadà o ciutadana no s’ha dirigit en primera instància a l’Ajuntament o quan la queixa no és competència de la Sindicatura, poden dur-se a terme tres accions: orientació tècnica i jurídica, gestió directa de la Sindicatura amb els òrgans competents (que pot adoptar la forma de resolució alternativa de conflictes), o derivació a l’organ públic o privat pertinent.
No admeses a tràmit
El reglament de la Sindicatura estableix que no seran admeses a tràmit: queixes que no impliquen l’administració municipal, les que estiguin pendents de resolució judicial, aquelles relatives a fets coneguts fa més d’un any, les que siguin anònimes, aquelles en les quals s’adverteixi mala fe, falta de fonament o inexistència de pretensió, i quan provoquin algun perjudici als interessos legítims d’una tercera persona.
Actuació d’ofici
Detecció d’un problema d’interès general que afecta drets fonamentals i llibertats públiques de la ciutadania.
S’inicia una investigació i supervisió de l’actuació municipal respecte d’una problemàtica en concret. Se sollicita i analitza informació municipal i, si es considera oportú, es poden dur a terme accions de resolució alternativa de conflictes.
Resolució final de la Sindicatura, que conclou, si s’escau, amb recomanacions a l’Ajuntament. Posteriorment, la defensoria duu un seguiment de la implementació de les recomanacions emeses per garantir la millora de l’actuació municipal.