La defensoria resol que l’estratègia municipal no s’ha de centrar només en les sancions, que han augmentat respecte de l’any passat, sinó també en campanyes de conscienciació.
Les voreres han de quedar lliures d’obstacles que restin espai als i les vianants, que en són les persones usuàries naturals.
Un ciutadà va presentar una queixa per la inacció de l’Ajuntament davant l’estacionament indegut de motocicletes a la vorera, en concret al carrer d’Aragó, a prop de la cruïlla amb Viladomat (la Nova Esquerra de l’Eixample).
Davant d’aquesta situació, va trucar moltes vegades al telèfon 112, des del qual el van derivar a la Guàrdia Urbana (GUB). El cos policial va notificar que havien registrat la queixa, però els vehicles continuaven estacionats al mateix lloc. Després d’insistir-hi, la situació va millorar i les molèsties van desaparèixer. Tot i això, el promotor de la queixa considerava que, d’una manera més general, el consistori no estava adoptant mesures eficaces per garantir que les motos s’estacionin segons el que estableix la normativa.
L’Ordenança de circulació de vehicles i vianants, modificada fa un any per restringir més l’estacionament a la vorera, estableix que, preferentment, s’han de deixar les motos a la calçada. A les voreres s’hi pot aparcar, però amb condicions i prohibicions.
Augmenta el nombre de places a la calçada i el de sancions
Actualment a la ciutat circulen més de 274.000 motocicletes i ciclomotors, segons dades municipals. Pel que fa a places d’estacionament, n’hi ha unes 94.000 a la calçada, un 30% més que el 2018, la qual cosa significa que n’hi ha una per cada tres d’aquests vehicles. En canvi, les places a la vorera són unes 4.400, un 13% menys que set anys enrere. Aquestes tendències són coherents amb els objectius del Pla de Mobilitat Urbana actual i amb el recentment creat Observatori de la Motocicleta de Barcelona, a més de l’ordenança de circulació.
La competència sancionadora per fer front a les infraccions recau en la GUB i Barcelona Serveis Municipals (BSM). El servei de grua és limitat i no pot abastar la retirada de tots els vehicles aparcats indegudament: es prioritzen els que suposen un entorpiment greu.
El nombre de denúncies i de vehicles retirats per la grua municipal ha estat enguany de 6.347 (fins al setembre), un 21% més que en tot el 2024. Periòdicament, la GUB també fa dispositius especials de control per a motos i ciclomotors, que té entre els seus objectius evitar l’ocupació indeguda de les voreres. Aquestes dades confirmen que s’imposen sancions i que es retiren les motocicletes aparcades indegudament: la inacció municipal en aquest sentit era un dels punts principals de la queixa.
A més, també es fan campanyes informatives amb fullets als manillars de les motocicletes a emplaçaments on es considera que sovintegen les conductes infractores.
Infraccions que vulneren el dret a l’accessibilitat i la inclusivitat
La defensoria ja ha estudiat en profunditat la problemàtica que suposa l’ocupació indeguda de l’espai públic per part de motocicletes estacionades damunt les voreres. També les conseqüències que se’n deriven, com la minva d’espai públic per a les persones vianants, que en són les usuàries naturals, i a les que cal prioritzar per sobre de la resta d’agents que participen en la mobilitat.
L’ocupació abusiva de l’espai públic, a més, té una afectació major en certs col·lectius, com les persones grans o amb mobilitat reduïda. Això, de fet, se suma a altres obstacles que es troben en el seu dia a dia, com les jardineres i altres elements a la vorera que dificulten el pas. De fet, aquesta és una de les principals problemàtiques que vulneren el dret a l’accessibilitat i la inclusivitat, com queda recollit en el darrer informe anual.
Les conclusions de la Sindicatura
La Sindicatura de Greuges de Barcelona considera en la seva resolució que les voreres han de restar lliures d’elements i obstacles, fet que inclou reduir al màxim el nombre de motos i promoure l’estacionament en zones reservades a la calçada o en aparcaments soterranis, per la qual cosa cal continuar avançant per crear-ne més. En aquest sentit, l’actuació municipal ha estat ajustada a dret, si bé cal continuar avançant per aconseguir l’objectiu d’ampliar i protegir l’espai públic destinat a la persona vianant.
La defensoria també valora que l’administració no pot centrar-se només en les sancions, si bé són eficaces com a mesura dissuasiva, sinó també en la pedagogia, com les campanyes de comunicació.