La defensoria resol una queixa d’un ciutadà amb discapacitat visual que sol·licitava la instal·lació d’un paviment que li facilités la mobilitat als voltants de l’estació de ferrocarrils de La Bonanova.

Per garantir que els entorns urbans siguin inclusius, accessibles i segurs per a tota la ciutadania, les persones amb discapacitat visual han de participar en el procés de disseny de la ciutat. 

Un ciutadà, que té discapacitat visual severa, va presentar una instància al consistori per demanar la col·locació d’un paviment podotàctil que connecti els semàfors de la cruïlla de la via Augusta amb el carrer de Ganduxer (Districte de Sarrià – Sant Gervasi), per facilitar-li l’accés a l’estació de ferrocarrils de La Bonanova. Al promotor de la queixa li era molt difícil tenir com a referència les parets de les façanes dels edificis per desplaçar-se amb seguretat.

Concretament, la intervenció que sol·licitava era la instal·lació d’un tipus de paviment amb un relleu diferent al de la resta del carrer. Això permet que les persones amb ceguesa puguin obtenir informació rellevant sobre l’entorn per on caminen i, d’aquesta manera, garantir la seva seguretat.

El districte, després que el ciutadà hi contactés a través del sistema d’incidències i queixes municipal (IRIS) i telefònicament, va comunicar-li que les gestions conjuntes amb l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) havien culminat en l’aprovació de la intervenció requerida, i que aquesta s’executaria durant el segon o tercer trimestre d’aquest 2025. A la informació facilitada a la Sindicatura, es va precisar que la data seria a finals d’octubre. Atès l’interès que el ciutadà va manifestar per aquesta qüestió, la Sindicatura considera que l’Administració li hauria d’haver notificat la informació de manera proactiva.

L’ocupació de les voreres vulnera el dret a l’accessibilitat

Barcelona és una ciutat referent en temes d’accessibilitat. Tanmateix, destaquem les persones amb discapacitat encara tenen dificultats per fer activitats tan quotidianes com anar a passejar.

La defensoria de la ciutat, en el seu informe anual de 2024, detectava que un dels principals problemes que vulneren el dret a l’accessibilitat i a la inclusivitat és l’ocupació de les voreres amb jardineres, expositors o similars, fet que dificulta la mobilitat de la ciutadania. A més, s’incloïa com una de les 10 propostes de millora assegurar els drets de les persones amb discapacitat.

La Sindicatura, de fet, va poder copsar les dificultats, l’estrès i la inseguretat que un entorn poc adequat pot provocar en les persones cegues en una visita pels carrers de la ciutat amb representats de l’ONCE i amb persones amb discapacitat visual. Desplaçar-se sense visió pot ser en alguns entorns una tasca molt complexa i plena d’obstacles que obliga a extremar l’atenció i a afinar especialment els altres sentits.

Per tot això, l’Ajuntament ha de continuar impulsant iniciatives que millorin els drets de les persones amb discapacitat, de manera que les actuacions en aquest àmbit se centrin en les seves necessitats i s’adaptin els serveis i els espais a les persones, i no a l’inrevés. Només així s’aconseguirà la seva plena integració social.

Per assolir-ho, és cabdal que, quan es planifica l’espai urbà, els responsables municipals tinguin en consideració el parer i les necessitats de les persones amb discapacitats visuals. Això implica la participació activa d’aquest col·lectiu en el procés de disseny urbà i de distribució del mobiliari, de manera que es garanteixi que els entorns urbans siguin inclusius, accessibles i segurs per a tota la ciutadania.

Les conclusions de la Sindicatura

L’actuació de la Regidoria del Districte de Sarrià – Sant Gervasi, en el cas que ha motivat aquesta resolució ha estat eficaç, ja que ha acollit la petició formulada pel ciutadà que ha promogut la queixa. No obstant això, la Sindicatura de Greuges de Barcelona recomana al districte que continuï aplicant les mesures necessàries per garantir l’accessibilitat a l’espai públic de la ciutat i que, un cop acabada l’actuació sol·licitada pel ciutadà, aquest n’ha de ser informat puntualment.